משפטי

דיני עבודה בישראל

חוק העבודה הישראלי נועד להגן על זכויות העובדים ולהבטיח יחס הוגן במקום העבודה.
כעובדים בישראל, עליכם להיות בעלי הבנה מוצקה של חוקי העבודה וכל זאת על מנת שהזכויות שלכם ישמרו כחוק. בכתבה הבאה, נספק סקירה מקיפה של דיני העבודה בישראל ונתמקד בהיבטים מרכזיים כמו חוזי עבודה, שעות עבודה, זכאות לחופשה, פיצויי פיטורים ועוד.

הכתבה בשיתוף עם עורך דין דיני עבודה.

חוזי עבודה

חוזי עבודה צריכים לכלול פרטים חיוניים כמו אופי העבודה, שעות העבודה, פיצויים, הטבות ומשך העבודה. מומלץ מאוד לקבל חוזה בכתב כדי למנוע מחלוקות פוטנציאליות. לשני הצדדים צריך להיות עותק של החוזה החתום.

שעות עבודה

שבוע העבודה הסטנדרטי בישראל מחושב על פי בסיס של 42 שעות והוא נפרס על 5 או 6 ימי עבודה בשבוע. במידה ועבדתם שעות נוספות, מגיע לכם לקבל תשלום גבוה יותר וזאת בהתאם לתנאים המדויקים המפורטים בחוזה העבודה או בהסכם הקיבוצי.

שכר מינימום ושכר עבודה

בישראל יש שכר מינימום שמתעדכן מדי שנה על ידי הממשלה. מעסיקים מחויבים לשלם לעובדים שלהם את שכר המינימום ויותר ממנו (אך לא פחות). במידה ומעסיקים ישלמו פחות משכר המינימום, הרי שהדבר מהווה עבירה על חוקי העבודה. יש לשלם את השכר במלואו, בזמן ובמטבע המוסכם (בדרך כלל שקלים ישראליים).

זכויות עובדים בכל הקשור לחופשים (חופשה שנתית, חופשת מחלה וחופשת לידה)

-חופשה שנתית: עובדים זכאים לחופשה שנתית בתשלום לפי משך העסקתם. מינימום ימי החופש המגיע לעובדים על פי החוק הוא 12 ימים בשנה.

-חופשת מחלה: עובדים זכאים לחופשת מחלה אם אינם מסוגלים לעבוד עקב מחלה או פציעה. הזכויות המדויקות עשויות להשתנות בהתאם למשך ההעסקה וגורמים אחרים. ככלל, העובדים לא מקבלים שכר עבור היום הראשון של חופשת המחלה וכן זכאים ל-50 אחוז משכר העבודה עבור הימים השני והשלישי. החל מהיום הרביעי, העובדים זכאים ל-100 אחוז משכר העבודה.

-חופשת לידה: עובדות זכאיות לצאת לחופשת לידה של 26 שבועות, כאשר 15 שבועות מתוכם יהיו בתשלום.

זכויות עובדים בכל הקשור לסיום העסקה במקום העבודה

-הודעה מוקדמת לפיטורים: מעסיקים ועובדים נדרשים בדרך כלל לתת הודעה מסודרת ​​לפני סיום יחסי העבודה. משך תקופת ההודעה המוקדמת עשוי להשתנות בהתאם למשך ההעסקה ולתנאי חוזה העבודה או ההסכם הקיבוצי.

-פיצויי פיטורים: במקרים מסוימים, עובדים עשויים להיות זכאים לפיצויי פיטורים.
הסכום מחושב על סמך גורמים כמו משך העבודה ועילת הפסקת העבודה. עם זאת, יש מקרים בהם לא תהיה זכאות לפיצויי פיטורים. לדוגמה, במידה והתקיימה העסקה של עובדים לטווח קצר או לתקופה קצובה.

כמה מילים לסיכום…

קראתם את כל הכתבה שלנו ואתם חושבים שאחת או יותר מהזכויות שלכם כעובדים נפגעו?
נמליץ לכם להתייעץ כמה שיותר מהר עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה. תהיו בטוחים שהוא כבר יתרום מהידע המקצועי ומהניסיון שלו בתחום וכל זאת למען מיצוי הזכויות המגיעות לכם.

אולי גם תאהב