משפטי

מה זה נוטריון? כל המידע על נוטריונים

כיצד נבחר נוטריון ואילו שירותים הוא מספק? האם כל עורך דין הוא נוטריון? האם ישנן עלויות קבועות לשירותיו? כל התשובות והמידע החשוב במאמר הבא

מיהו נוטריון?

עורך דין שעבר הכשרה והוסמך לכהן כנוטריון מתוקף חוק הנוטריונים, בעל פרקטיקה מעשית של לפחות 10 שנים בעריכת דין. ישנו שוני בין שירות נוטריוני לשירות משפטי אותו מעניק עורך דין. בעוד עורך דין יכול לגבות שכר טרחה כראות עיניו ולפי מאמציו בתיק המשפטי, לנוטריון יש שכר קבוע בחוק וזאת על מנת לאפשר את שירותיו לכלל האנשים.

למרות עלויות קבועות אותן גובים הנוטריונים ישנה חשיבות רבה בבחירתם ויש להקפיד על כך על מנת שתקבלו שירות איכותי, אמין ומקצועי.

כיצד בוחרים נוטריון ומהם סמכויותיו?

עורכי דין רבים מוסמכים על ידי ועדת הרישיונות לכהן כנוטריונים, ולכן אין כל בעיה למצוא איש מקצוע מתחום זה לצורך אישור מסמכים, תרגום, עריכת צוואה, הסכמי ממון, תצהירים ועוד. אף על פי כן, חשוב מאוד להפעיל שיקול דעת בבחירתו בדיוק כפי שעושים בעת בחירת עורך דין לצורך קבלת יעוץ משפטי.

יש לוודא כי הנוטריון הינו בעל רישיון ישראלי. נוטריון של מדינה זרה אינו מוסמך להעניק שירותים נוטריונים בארץ. בדיקה זו תוכלו לבצע באתר לשכת עורכי דין בישראל תחת הקטגוריה מאגר נוטריונים. ניתן לברר גם באופן טלפוני אם שמו של הנוטריון אינו מופיע במאגר.

חשוב לבדוק שהנוטריון מציע את השירות הנוטריוני לו אתם זקוקים. לדוגמא לא כל נוטריון מציע שירותי אפוסטיל (צורך באימות של תעודה מסוימת ממדינה אחת במדינה אחרת).

אם אתם זקוקים לתרגום מסמך, חשוב לבחור נוטריון אשר בקיא בשפת התרגום ודובר אותה ברמת שפת אם על מנת שהמסמך יתורגם באופן המדויק ביותר.

חשוב לבחור נוטריון שממלא את חובותיו בעת ביצוע הפעולה לדוגמא: בודק את כשירותו של מבקש הפעולה או את הימצאותם של כלל המסמכים הדרושים למתן אישור נוטריוני.

שכר הנוטריון בישראל

שכר אחיד לכל הנוטריונים אשר נקבע על ידי המחוקק מאפשר לכולם לקבל את השירות הנוטריוני להם הם זקוקים. בהודעת הנוטריונים בה מעודכן שכר השירותים ישנה חלוקה מסודרת של העלויות אותן גובה הנוטריון בהתאם לסמכויותיו השונות. וזאת, בשונה משירותים משפטיים הניתנים על ידי עורכי דין ומתומחרים לפי שיקול דעתם.

האם קיימת שותפות בין נוטריונים?

היתרון בשותפות עסקית הוא בכך שהלקוח יכול לקבל את מירב השירותים תחת קורת גג אחת, לכן גם אצל עורכי דין ונוטריונים נראה שותפות כזאת במיוחד כאשר לא כל הנוטריונים מעניקים שירותים מסוימים כמו אפוסטיל או בקיאים בכל השפות וכד'. חלוקת תפקידים תחת משרד אחד מאפשרת לכל שותף לנהל בתחום אחריותו באופן מיטבי, וללקוח – נוחות מרבית בקבלת השירותים להם הוא זקוק.

אולי גם תאהב